Školní poradenské pracoviště
Škola pracuje v případě řešení výukových a výchovných obtíží v rámci tzv. třístustupňového modelu péče. Umožňuje to fungování školního poradenského pracoviště a zapojení poradenských pracovníků poradenských služeb školy. Kromě výchovného poradce, školního metodika prevence působí ve škole školní speciální pedagog (projekt RAMPS-VIP III, NÚV) a školního psycholog (projekt KLIKA, PPP pro Prahu 6). 1. Individualizovaná pomoc učitele: učitel/třídní učitel eviduje počáteční obtíže žáků, provádí pedagogickou diagnostiku pro zjištění žákových vzdělávacích specifik, realizuje dopomoc v hodinách a případně i občasnou pomoc mimo vyučování, vytváří podnětové materiály „na míru“ individuálních vzdělávacích potřeb žáka, spolupracuje s rodiči pro překonávání obtíží. Konzultuje své postupy s pracovníky ŠPP – pokud se obtíže žáka nevyřeší v průběhu této etapy, iniciuje učitel po dohodě s rodiči řešení problému žáka v prostředí školy za spolupráce koordinátorem pověřených pracovníků školního poradenského pracoviště. 2. Plán pedagogické podpory: je vytvářen po dohodě s rodiči na pomoc žákovi s problémy ve vzdělávání, je strukturovaný, cílený na jednotlivé předměty a přístupy k žákovi, definuje silné a slabé stránky žáka, podílí se na něm učitel/třídní učitel ve spolupráci s odborníky školního poradenského pracoviště (školní psycholog, školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence). V této etapě je možné pracovat se žáky v rámci vyučování i mimo něj, s případným využitím skupinových forem péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Individualizovanou podporu – opakovanou individuální práci se žákem může po dohodě s rodiči vykonávat také školní speciální pedagog / školní psycholog. Pokud ani tento přístup nepomáhá vyřešit vzdělávací obtíže žáka (3-6 měsíců), je po analýze realizovaných přístupů rodičům doporučeno komplexní pedagogicko-psychologické vyšetření ve školském poradenském zařízení (pedagogicko-psychologická poradna). 3. Individuální vzdělávací plán: žák, u kterého nedošlo k překonání vzdělávacích obtíží v rámci stupně 1 a posléze 2, je na základě žádosti rodiče komplexně vyšetřen školským poradenským zařízením (pedagogicko-psychologická poradna), v případě potvrzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka může být po jejich žádosti vypracováván individuální vzdělávací plán, ve kterém jsou definovány vzdělávací cíle a mohou být také doporučeny a posléze realizovány odborné intervence v rámci školy dle poradnou navrhovaných podpůrných opatření. Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením na pravidelném vyhodnocování IVP, iniciuje kontrolní vyšetření dle závěrů doporučených postupů z PPP.
Koordinátorkou ŠPP je Mgr. Jana Mrázková Výchovný poradce: Mgr. Michaela Machačová Školní metodik prevence: Mgr. Kateřina Hrečínová Karierový poradce: PhDr. Jan Hamerník Školní speciální pedagog: Mgr. Jana Mrázková Školní psycholog: PhDr. PaedDr. Anna Kucharská Literatura Mertin, V., Kucharská, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení – od stanovení kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: IPPP ČR, 2007. |
Školní poradenské pracoviště - kontakty
Školní poradenské pracoviště: 233 351 684; 270 003 676 | |||||||
výchovný poradce - Mgr. Michaela Machačová termíny konzultací po osobní, telefonické nebo e-mail dohodě |
|||||||
školní metodik prevence - Mgr. Kateřina Hrečínová k.hrecinova@jakomenskeho.cz |
|||||||
Věnuje se prevenci rizikového chování žáků, řeší vztahové a výchovné problémy žáků. termíny konzultací po osobní, telefonické nebo e-mail dohodě |
|||||||
kariérový poradce - PhDr. Jan Hamerník Věnuje se kariérní oblasti (volba povolání, školy apod.) termíny konzultací po osobní, telefonické nebo e-mail dohodě |
|||||||
Spolupracujeme s PPP Praha 6 |
|||||||
psycholog PPP 6 - Mgr.Pavel Kšajt ksajt.pavel@tiscali.cz |
|||||||
- Zkvalitnit sociální klima škol
- Pracovat se všemi subjekty školy a tím vytvářet širokou základnu preventivní činnosti
- Vytvářet metodickou základnu pro nadané žáky
- Posílit průběžnou a dlouhodobou péči o děti s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování
- Umožnit neodkladné řešení problémů spojených se školní docházkou
- Poskytovat metodickou podporu při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání pedagogům i rodičům
- Připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se zdravotním postižením
- Koordinovat služby s ostatními poradenskými zařízeními
- Spolupracuje se školním psychologem
- Spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou , koordinuje spolupráci se speciálně pedagogickým centrem a dalšími specializovanými pracovišti
- Provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova,vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči
- Připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením ve spolupráci s dalšími odborníky
- Pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci
- Dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace
- Připravuje podklady
- Průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky, předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků
- Metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
- Spolupracuje se školním metodikem prevence
- Pomáhá v kariérovém poradenství a spolupracuje s učiteli odborných předmětů,kteří se orientují na volbu profese
- Poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
- Spolupracuje se školním psychologem, výchovným poradcem a třídními učiteli
- Pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole ( např. prevence rasismu a xenofobie, šikany)
- Sleduje aktuální situaci na škole a inovuje strategie přístupu k prevenci
- Poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit
- Koordinuje poskytování vzdělávacích akcí pro pedagogy na dané škole
- Spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek
- Zajišťuje informovanost žáků ,rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji
- Spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních
- Ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům
- Podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit
- Pomáhá při vytváření nabídky volno časových aktivit školy
- Pracuje s celým systémem školy (vedení, ped.sbor, třídní učitelé, žáci, rodiče žáků)
- Podílí se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků
- Podílí se na vytváření a realizaci preventivních programů zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků
- Podílí se na monitorování problémových projevů chování, provádí analýzy a návrhy konkrétních opatření
- Pracuje průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňuje prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy
- Provádí krizovou intervenci
- Poskytuje konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu
- Provádí pedagogicko-psychologickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků ve spolupráci s učiteli
- Provádí komplexní diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování
- Odborně a metodicky pomáhá učitelům zavádět a aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do vzdělávacího procesu
Věnuje se oblasti výukově vzdělávací a karierní (volba povolání, školy).